Stil de viață sănătosStil de viața sănătos

Auzim frecvent despre un stil de viață sănătos, dar oare știm cu adevărat ce înseamă?  Probabil multă lume asociază un stil de viață sănătos cu slăbitul și dietele.

OMS ( Organizația Mondială a Sănătății) definește sănătatea “o stare de bunăstare fizică, mentală și socială completă și nu doar absența bolii sau a infirmității”.

Un stil de viață sănătos întrunește mai multe criterii cum ar fii sănătatea corpului fizic, psihic, emoțional, spiritual, relațional sau chiar financiar.

Toate aceste aspecte benefice ale unui stil de viață sănătos te fac să te simți plin de energie, să te simți nemaipomenit.

Concret dacă îți dorești să adopți un stil de viață sănătos trebui să te gândești la multe schimbări, nu doar mâncat sănătos.

Un stil de viață sănătos nu se construiește în două zile, ci trebuie să fim consecvenți să urmăm un plan bun bazat pe obiceiuri sănătoase.

Principalele componentele ce definesc un stil de viață sănătos!


1. Alimentația Sănătoasă

Cu toți știm că nu există o dietă perfectă potrivită pentru fiecare persoană, asta deoarece fiecare dintre noi avem un set diferit de cerințe nutritive pentru a ne menține sănătoși.

În ultimul timp auzim tot mai des de Piramida alimentației sănătoase, unde ne este recomandat să consumăm fructe și legume zilnic, să evităm excesul de sare, zahăr și grăsimi.

Nutriționiști recomandă să combinăm alimentele din toate categoriile, dar în cantități optime și la orele potrivite.

O dietă echilibrată trebuie să fie bogată în nutrienți: proteine, grăsimi, carbohidrați, vitamine, minerale și apă.

Care ar fii aceste alimente:

  • Alimentele naturale, de origine vegetală cum sunt legumele și leguminoasele, zarzavaturi, fructele, cerealele integrale și uleiurile. Aceste sunt alimente ce ne oferă energie.
  • Important să consumăm fructele și legume proaspete de sezon astfel prin congelare își pierd din gust dar și din nutrienți.
  • Lactatele sunt o sursă importantă de calciu, iar cele mai indicate sunt lactatele cu conținut redus de grăsimi de preferat cele fermentate cum sunt iaurtul, sana sau chefirul. Nu neglijăm  nici brânzeturile sau cașcavalul dar sunt recomandate a fii consumate moderat.
  • La categoria proteinelor se recomandă să alegem carnea slabă cum este cea de pui, iepure, mușchiulețul de porc, peștele și ouăle proaspete.
  • Nucile și semințele se recomandă a fii consumate crude, cele mai indicate fiind nucile, caju, migdale, semințele de in, susan, floare soarelui sau dovleac.
  • La capitolul gustări cele mai indicate sunt fructele prospete, fructele uscate, toate cu măsură.
  • De evitat sunt carnea roșie, pastele din faină albă, pâinea, dulciurile, băuturile carbogazoase, mezeluri, alcoolul, tutunul.
  • Apa joacă un rol important deoarece ajută la hidratare și ne ajută să curățăm organismul. Este recomandat să consumăm 40ml x fiecare kilogram din greutate ( ex 50 kg – 40×50= 2 l apa).

O altă problemă cu, care ne confruntăm este numărul de mese și intervalul de timp în care ne încadrăm. Specialiști în Nutriție  ne recomandă 3 mese principale și două gustări, iar intervalul de timp dintre ele să fie de circa 3 ore, însă asta variază în funcție de organismul fiecăruia, recomandat este să experimentezi și să ajungi la schema funcțională organismului tău.

Pentru o bună digestie este recomandat să consumăm un pahar cu apă cu 30 min înainte de masă și să așteptăm cel puțin 1 oră după ce am mâncat altfel se diluează sucurile gastrice, ceea ce îngreunează digestia dar și absorbția nutrienților din mâncare.


2. Sportul in viața noastră

“Boala” secolului este sedentarismul și din păcate tot mai multe persoane tinere perferă să “fugă” de sport, însă sportul nu trebuie să fie o corvoadă tot ce trebuie să faci este să alegi ce tip de antentenament fizic este potrivit pentru tine. Dacă nu ști ce ți-ar plăcea atunci poți încerca să mergi la o sală și să încerci diferite antrenamente de grup alături de antrenori care te pot îndruma spre ce este potrivit pentru tine.

Este recomandat să facem mișcare cel puțin 30 min zilnic sau 1 oră de 3 ori pe săptămână.

Sportul joacă un rol important în creearea unui stil de viață sănătos.

Sportul contribuie la scăderea nivelului de stres ajutându-ne să ne odihnim mai bine, ajută la controlul tensiuni arteriale și a glicemie, ne ajută să ne menținem o stare de bine, stimă de sine și satisfacție personală.

Nu poți avea un stil de viața sănătos fără a face sport în mod regulat.


3. Somnul

Perioada în care organismul se reface este de asemenea esențial în menținerea unui stil de viață sănătos. Un somn liniștit de cel puțin 8 ore pe noapte ne ajută să avem un sistem imunitar mai puternic, să ne îmbunătățim memoria și concentrarea, să avem mai multă energie dar și o stare generală mai bună.

Lipsa somnul pe termen lung ne poate afecta negativ sănătatea prin apariția unor boli cronice cum sunt obezitatea și diabetul zaharat, dar și boli cardiovasculare. Nici prea mult somn nu este indicat deoarece poate produce insomnii.

Cel mai bun interval orar în care să dormim este între 22 și 6 când somnul este cel mai odihnitor. Dacă nu reușești totuși să ajungi în pat în acest interval se recomandă totuși să ne punem la somn înainte de ora 24 și să dormim 6-8 ore zilnic.


4. Socializarea

Activitatea socială joacă și ea un rol esențial, fiind un aspect important al sănătății, singurătatea este principala cauză a depresiilor, tocmai de aceea este recomandat să dezvoltăm relații puternice. Găsește acele persoane în preajma cărora te simți bine și focusează-te pe creșterea și dezvoltarea acestor relații.


5. Echilibrul mental

O atitudine pozitivă ne ajută să avem o gândire echilibrată și o bunăstare emoțională.

Stresul și oboseala sunt semne care ne indică faptul că starea mentală nu este sănătoasă.

Încercă să fii optimist dar realist în același timp, să gândești pozitiv și să Zâmbești mai mult.

Găsește timp să te relaxezi, făcând activități plăcute cum ar fii ascultatul muzicii, sportul, cititul sau poate o ieșire cu prietenii.

Beneficiile unui stil de viață sănătos sunt infinite. Adoptând un stil de viață sănătos ne menținem activi și sănătoși, însă este important să știm că asta nu se întâmplă peste noapte fiind necesar să ne stabilim obiective realiste, să incepem cu pași mici, să fim perseverenți și să avem răbdare.